پربحث‌ها

وبلاگستان

وبلاگ قلمدون

کجای دنیا زنان مخالف کشور؛ ‌زنان فعالند !؟

وبلاگ آهستان

کاپیتولاسیون در لباس هماهنگی!

وبلاگ : شراره ها و شکوفه ها

استعفا از خدمت صادقانه

وبلاگ : رهروان کوثر

نه دی تجلی حرب لم حاربکم

وبلاگ :حضرت فاطمه سلام الله علیها راز آفرینش

مرز توسل و شرک

نگاه شما

به پلنگ‌های جنگل و تشک کشتی رحم کنید

نقدی بر سریال پایتخت

habibiمحمد حبیبی جویباری

 

 

 جویبار- یادداشت مخاطبین: محمد حبیبی جویباری*/ چند شبی است که سریال پایتخت میهمان خانه‌های ماست و شب را با آن می‌گذرانیم، با خنده و‌ گاه با قهقهه و هنگام خواب ما را به تفکری وامیدارد که شاید تاکنون سابقه نداشته است.

همه می‌دانند، آن‌چه که می‌گوییم، برخاسته از بطن ملتی است که همواره بی‌دلیل و ناجوانمردانه‌ گاه با طنز سخیف و گاهی با بی‌توجهی مسئولان و غیر مسئولان تاوان آن را سال‌ها بایستی بپردازند.

به عنوان یک مازندرانی از این‌که این سریال تا این اندازه در بکارگیری از اصطلاحات پیشرفت داشته است خوشحالم و امیدوارم با مشاوره‌های بهتر از اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین، هر روز بر غنای آن افزوده شود؛ ولی موضوعاتی است که ذهن حقیر را گاهی مشغول می‌کند، می‌نویسیم که شاید کسی پاسخی درخور و شایسته داشته باشد.

۱- تاکنون چه تناسبی بین اسم سریال و محتوی آن وجود داشته است. بجز آن‌که در قسمت اول فقط یک عروس از پایتخت داشته‌ایم! که آن‌هم مراسمشان بهم خورد و با یک شبیه سازی از مراسم عروسی که در ترکیه اتفاق افتاده و فیلمش هم مدت‌ها در سایت‌ها با روایت‌های مختلف پخش شده است، موردی از پایتخت و اهالی و ارتباطش یافت نشد!

۲- آیا این طنازی‌ها و شوخی‌ها و استفاده از واژه‌های بومی محلی که گاهی برای شادی و گاهی بی‌منظور و خدای ناکرده جهت تمسخر و... مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تاکنون در هیچ فیلم و یا سریال از قومیت‌های دیگر نیز سابقه داشته است هر چند که در جای خود به هیج عنوان مورد تایید نیست.

۳- مدت زیادی از عذرخواهی مسئولان و دست‌اندرکاران صداوسیما از قوم شریف بختیاری بخاطر یک اهانت ناخواسته در یک سریال نگذشته است. آیا یک لحظه به این نکته توجه نموده‌ایم که اهانت به یک فرهنگ چه هزینه‌ای دارد(؟) که این چنین به فرهنگی‌ترین ورزش مازندران و ایران یعنی کشتی می‌تازیم. آیا تاکنون به خود زحمت داده‌ایم یک‌بار با کشتی‌گیران عزیز تمرین کشتی ببینیم، تا بدانیم، تا چه اندازه ورزش سنگینی است و در کنارش بار پهلوانی بردوش کشیدن، سنگین‌تر است که این ناپهلوانان ممکن است زیرش بمانند؟

۴- بخوبی بیاد دارم پس از پخش قسمت‌های نخست سریال پایتخت(۱) مردم محترم شهرستان علی‌آباد کتول و مسئولان استان گلستان اعتراض شدید خود را نسبت به این سریال اعلام نمودند و دست اندرکاران این سریال با یک ترفند ناشیانه علی‌آباد را روستایی دورافتاده در مازندران معرفی نمودند، که حتی نقشه گوگل هم دچار سردرگمی شد. ولی آیا تاکنون فکر کرده‌اند که مشکل مکان نیست بلکه تشابه فرهنگی است که از رامسر تا سمنان و بجنورد را درخود جای داده است(؟) و انشاالله در سال‌های آینده قبل از تغییر پایتخت یک بخش از سریال بطور کامل به پایتخت خودمان بپردازد نه پایتخت کشوری در آفریقا!

۵- هیچ شکی در مهمان نوازی و فرهنگ بالای تکریم از غریبه‌ها در شمال کشور نسبت به جاهای دیگر نیست و شاید همین پاشنه آشیل ما باشد که همیشه درب‌هایمان به روی مهمان‌هایی باز است که آش را با جایش می‌خواهند. شاید یادشان رفته در مواردی خیلی خفیف‌تر حتی با یک کاریکاتور یا یک کلمه یا یک بخش از فیلم چه اتفاقاتی در دیگر نقاط کشورمان نیفتاده و این نشان از فرهنگ بالایی است که در مازندران وجود دارد که ممکن است حتی با بسیاری از داشته‌های خود نیز با طنز و شوخی برخورد کنند، ولی هیچ وقت نشده از خطوط قرمز رد شوند. شرط ادب حکم نمی‌کند که این مهمانان هم رعایت کنند؟

۶- شکی نیست با همه کم لطفی‌هایی که پایتخت‌نشینان در سال‌های اخیر نسبت به مازندران داشته‌اند؛ با همت جوانان در عرصه‌های مختلف بسیار موفق بوده‌ایم و حداقل در کشتی از ۸ وزن ۶-۷ نفر از مازندران بوده‌ و از یک شهر کوچک جویبار ۴ نفر عضو تیم ملی بوده‌اند و این نشان از این دارد که این ورزش در خون و رگ اهالی این دیار است. آیا هیچ مشکلی که دست مایه طنزتان باشد، پیدا نشد که فقط پلنگ مازندران برای شما جالب بود. تاکنون حداقل این جرات را داشته‌اید که یک لحظه فکر کنید چگونه با پایی که جراحی رباط صلیبی شده می‌توان کشتی گرفت و دوبار در 2 سال پیاپی قهرمان جهان شد(؟) هرچند که شما پایتخت نشینان تفنگ به دوش، به پلنگ‌های جنگل و روی تشک کشتی ما هم رحم نکرده‌اید!

۷- می‌توان این سریال را دید، نقد کرد و خندید، ولی خواهشی که دارم این است در سال‌های آینده جرات داشته باشید که با توجه به این‌که اسم سریال پایتخت است، کمی هم از پایتخت نشینان با فرهنگ برای ما روستانشینان بی‌ادعا فیلم بسازید تا شاید کمی بر فرهنگ ما افزوده شود و اگر هم می‌توانید از اقوام دیگر با این دقت کاری فیلم و سریال بسازید.

۸- آقای عطاران را بخاطر بیان آن جمله‌اش هنگام دریافت جایزه مورد شماتت قرار دادند، شاید ایشان به عنوان یکی از طناز‌ترین سینماگران ایران بخوبی دریافتند که برای طنز باید از خود مایه گذاشت نه از داشته‌های دیگران.

۹- فقط جهت روشن شدن افکار افتخار بنده این است که نزدیک به 10 سال در پایتخت عزیزم تحصیل و زندگی کردم و از فرهنگ بالایش بهره بردم، ولی هیچ‌گاه این حس بر‌ترجویی را نگذاشتم در من رشد کند؛ که متاسفانه در فیلم‌ها و سریال‌هایتان کاملا وجودش مشهود است.


* عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد گرگان


خوانندگان محترم می‌توانند از این طریق (اینجا) مطالب خود را برای سایت خبری تحلیلی "جویبار" ارسال نمایند.

نظرات  

+8 # سدیدی 1393-01-06 09:51
جانا سخن از زبان ما می گویی!! کوگوش شنوا، مردم خودشون باید از حقشون دفاع کنن و نذارن اینجوری فرهنک ما به سخره گرفته بشه وگرنه از مسولین[....]

باسلام و احترام
ضمن تشکر از مخاطب گرامی؛ بخشی از این دیدگاه ویرایش شد.
پاسخ | گزارش به مدیر
+5 # فهیمه 1393-01-07 09:44
پایتخت واقعا توهین بزرگی به مازندرانی ها هس دارن ارزشهای مارو به مسخره میگیرن
پاسخ | گزارش به مدیر
+4 # عسگری 1393-01-07 10:06
تحلیل خوبی بود خوشمان آمد.خوبه که اینجا با تفکرات فرهیختگان شهرمون آشنا میشیم ای کاش اطلاعات بیشتری درباره نویسنده مطلب بذارید من که خودم اولین باره اسم اقای حبیبی رو شنیدم.
موفق باشید
پاسخ | گزارش به مدیر
+5 # میثم 1393-01-07 17:21
با این سکوتی که مردم مازندران می کنند فک کنم پایتخت10هم ساخته میشه و آب از آب تکون نمیخوره.به نظرم کشتی گیرا باید الان موضع بگیرن مخصوصا بززرگان کشتی جویبار
پاسخ | گزارش به مدیر
+10 # حمیدرضا 1393-01-08 07:44
من اهل مازندران نيستم مدتهای مدیدیست که تلویزیون نمیبینم. ولی کجا و در کدام سریال اینگونه به هسته فرهنگ یک خطه تازیده اند؟
ماجرای سوسک روزنامه‌ی ایران و ....همه یادمان هست که چه شد. چرا این بار اینگونه نشد؟چرا از شارلاتان بازی پایتخت نشینان سریال نمیسازیم؟چرا از حس خود جدا بینی آنان نمیگوییم؟ هر وقت از آنها ساختید از بقیه هم بسازید. مخالف خنده نیستیم ولی بقول مازنیها وقتی کاره حسنی براره وقتي مزده حسنی دزده
پاسخ | گزارش به مدیر
+14 # سید 1393-01-08 19:46
موضع گیری مسئولان ارشد ما فقط رفع تکلیف است نه دفاع از فرهنگ و حقوق مازندرانی ها .
آخ آخ آخ آخ آخ آما اتا لر هم نامبی جلوی یک سریال پرهزینه را گرفتند آما مگه شل و کور هستمی؟؟؟؟؟؟!!!! !!!!!!!!!!!!
پاسخ | گزارش به مدیر
+5 # حسنی 1393-01-09 08:58
امید وارم مسئولین برای یک بار هم که شده برای این استان کار خوب انجام بدن. از آقای حبیبی هم که درد مردم رو دارن تشکر می کنم. واقعا جای قلم افراد فرهیخته خالی بود، به امید اینکه فرهیختگان مازندرانی لب به سخن باز کنند
پاسخ | گزارش به مدیر
-6 # فاطمه 1393-01-09 14:02
سلام...من نهمازندرانی ام و نه کلا شمالی...یه دختر شیرازیم اما از وقتی پایتخت رو دیدم عاااشق شمال و مازندران و علی آباد کتول شدم.
من تاحالا شمال نیومدم متاسفانه ولی با دیدن پایتخت خیلی خیلی مشتاق دیدن مازندران و مردمش شدن.
من نمی فهمم کجای این سریال توهینه؟!وقتی شخصیتای اون اینقدر مهربون و با محبتن...وقتی با وجود داشتن مشکلات فراوون ایینقدر درکنار هم و پشت همن و هوای همدیگه رو دارن.
این همه از فریبکاری تهرانیا فیلم ساخته شد کسی صداش در نیومد.
در مورد اسمشم که سری اول خانواده ی معمولی می خواستن بیان تهران زندگی کنن به خاطر دانشگاه خانوم خوانواده...که با چه مشکلاتی رو به رو شدن...اما اونا مقاومت کردن و ایستادن...حتی حاضر شدن برن مرده ی دیگرون رو از سرد خونه بگیرن و دفن کنن...آخرم وقتی فهمیدن این شهر پر دود و دم که هیشکی به هیشکی رحم نمی کنه جای اونا نیس رفتن.
تو پایتخت 2 و3هم تا اینا به دلایلی مجبور می شن به تهران بیان کلی اتفاق و ماجرا دارن و درواقع داستان اصلی از پایتخت شروع می شه
من نمی دونم اگه واقعاً این همه مخالف داره پس چرا تو نظر سنجی های مردمی بالاترین رای رو آورده.
من که به شخصه بعده دیدن پایتخت آرزو کردم کاش مازنی بودم.
مخصوصا تو پایتخت3که از بالا زیبایی های این شهر رو به تصویر کشیدن
یاحق
پاسخ | گزارش به مدیر
+3 # محمد 1393-01-10 17:38
سلام خواهر محترم
ما هم کم شیراز نیومدیم و اتفاقا یکی از زیبا ترین و با فرهنگ ترین شهرهای ایران شیرازه و امیدواریم بزودی تشریف بیارین مازندران
ولی ...
اگر یک روز خدای آداب و رسوم و لهجه زیبای شیرازی ها رو زیر سوال ببرن شما چه میکنین؟
اگر یک روز به اسطوره های تاریخی یا ورزشی شما توهین کنن شما چه میکنین؟
انشاا.. روزی تشریف بیاورین مازندران بعد قضاوت کنید
پاسخ | گزارش به مدیر
+3 # علیزاده 1393-01-12 12:17
خواهرم :
شما دیگه چی می گید . ..
ما می گیم چرا چند تا احمق و خل و چل بایدتواین سریال نقش بازی کنند و شما را بخندوند و اون وقتی آدمی بی مثل شما بیان و از این بازیگران دفاع کنند ..
این بازیگران مضحک ترین فیلم را برای پرکردن جبیب شان می سازنند . تا آدمهای مرفه مثل شما را بخدونند و شاد کنند اما به چه قیمتی و ...
به قیمت مسخره کردن مردم با خوردن گوشت خر و غذای سگ و یا یک دیونه و فراموش کار مثل نقی !!!
پاسخ | گزارش به مدیر
+2 # ساداتی 1393-01-10 08:42
با سلام به همه ی خوانندگان محترم و ضمن تشكر ازجویبار نیوز و دکتر حبیبی عزیز
میگن با هم بخندیم اما به هم نخندیم
کارگردان و نویسنده این سریال لطف کردند هر چی شخصیت [......] بود را به مردم مازندران نسبت دادند. عقب موندگی و لودگی و احمقی و شکم پرستی و ... از صفات بارز [......] چرا به ما نسبت میدین؟؟...
مازندران قلب تپنده کشتی جهانه برای به سخره گرفتن ورزش مازندران حاضرید هر کاری بکنید چون ناخن یه بچه پلنگ مازندران هم نمیشید !!!
با کمال بی شرمی اقوام مازندرانی را احمق ترین قوم ایرانی فرض میکنید که پودر غذایی حیوانی را به جای مکمل غذای انسان مصرف میکنه ؟ کجای مازندران با یک کتری بزرگ برای مهمونا چای میریزن ؟ بی حرمتی تا چه حد ....
بابا ............ خودتونید
البته میگن حرمت امامزاده رو با ید متولی اش نگه داره. وقتی تو صدا و سیمای استان شخصیت هایی مثل نوروز و برهان می سازن و مازندرانی ها رو اینجوری جلوه میدن تا مردم رو بخندونن دیگه از دیگران چه انتظاری دارین؟ کارگردان و نویسنده و ضرغامی باید رسما از مردم مازندران عذرخواهی کنند.
باسلام و احترام
ضمن تشکر از مخاطب گرامی؛ بخشی از این دیدگاه ویرایش شد.
پاسخ | گزارش به مدیر
+5 # علیزاده 1393-01-12 12:10
آقای خمسه و سایر بازیگران با تمام علاقه ای که به شما هاداریم باید عرض کنم .شما هادراین سریال با گریم بسیار زشت و نامتعارف و همچنین بابازی سایر بازیگران سراسرانتقادهم خودتان و هم مردم مازندران را زیر سوال بردید .. چقدر پول دادند تا این شخصیت کذابی را بازی کنید .. ما که از شما خیلی دلخــــــــــــ ـــــــــوریم !!!!!!
که بیشترین علت آن کم کاری مسئولین ما در جهت جلوگیری از اجرا و نمایش سریال پایتخت 1 و 2 بود


paytakhat3.blogfa.com/
این وب و صدها سایت دیگر مخالفت خودشون را همراه با نظرات مردم نشون دادند اما شماهاکه اصلا ککشون نمی گزه و هی از خودتون و سریال سراسر انتفاد تون تعریف کند ....
پاسخ | گزارش به مدیر
-3 # Guest 1393-01-24 22:52
در جایی از متن نوشته بودشد که شمالی ها مهمان نواز هستند و لازم هست خدمتتان عرض کنم مازندرانی ها به هیچ وجه مهمان نواز نیستند. کلا شمالی ها مهمان نواز نیستند. مهمان نواز را از جنوبی ها یاد بگیرید. بنده یک ایرانی هستم بدون تعصب می گویم که درصد مهمان نواز بودن جنوبی ها بسیار بالاتر است و در شمال بدین گونه است که باند بازی و این حرفا بسیار رواج دارد. ...
پاسخ | گزارش به مدیر
-2 # Guest 1393-01-25 11:22
ا سلام
لطفا عقاید قرون وسطی را کنار بگذارید. همین گونه عقاید است که جلوی هر پیشرفتی را در مملکت ما گرفته است. با این گفته ها پس تمام سریال ها و فیلم های طنز به گویش فارسی یا همان لهجه تهرانی توهینی است به تهرانی ها!!!
پاسخ | گزارش به مدیر
+6 # جویباری 1393-01-25 12:08
نمایندگان مازندران وقتش رسیده ازخواب بیدار بشید زمستون تمام شد. ازنماینده های لر مشورت بگیرید
پاسخ | گزارش به مدیر
-2 # سها 1393-01-25 22:45
حرف و حدیث در مورد سریال پایتخت بسیاره و تقریبا دو گروه بزرگ در این بین یا کاملا موافقند یا کاملا مخالف همینجا توضیح این تکته فنی لازمه که پس سریال دیده شده مخاطب داره و مورد توجه قرار گرفته هر چند انتقاد هم از اون میشه بزرگی میگه هیچکس به سگ مرده لگد نمی زنه خوب پس تا اینجا این سریال موفقه من خودم با بیشتر کسانی که مازندرانی نبودند یا نسبت نزدیکی با آنها نداشتند در مورد این برنامه سوال کردم و از دیگران هم شنیدم وبیخود نمی گم که در بسیاری از افراد حس علاقه مندی به خطه سرسبز مازندران و تمایل برای سفر و بیشتر شناختن آداب و رسوم و دیدار با مردم و غیره ایجاد شد که همه اینها حاکی از حس شادی و صفا و صمیمیتی است که فیلم در آنها القا کرده و هر چند طنز بوده و همه هم به خاطر نوع پرداخت طنزش که اون را سخیفانه می دونند به آن اعتراض کردند اما نتیجه کاملا معکوس رغم خورده و برای بقیه اقوام نسبت به ما مازندرانی ها حس احترام و علاقه ایجاد کرده همیشه این را بدانیم کاری کردن بهتر از دست روی دست گذاشتن است پایتخت یک سریال طنز بود چرا ادامه دار شد؟ چون مخاطب داشت پایتخت یک طنز موقعیتی بود که در مورد قومی خاص بود پس طبیعی است که براساس موقعیت طنز مسایل و مشکلاتی که در این استان وجود دارد را بسیار برجسته نشان بدهد مثل کاریکاتور چهره که عیوب صورت را برجسته تر از آنچه هست نشان می دهد واینکه می گویند چرا حتی از یک بازیگر مازندرانی در این سریال استفاده نشد دلیلش را آقای مقدم در محاسبه اش گفت که این تیم برای این دو سه سال نبوده و گروه حدود هفت هشت سالی است که با هم یک تیم شده اند ومنظور خاصی از استفاده نکردن از بازیگران مازنی نبوده با همه این تفاصیر این سریال مستند نیست که کاملا و مو به مو بر اساس واقعیات باشد بهر حال کسانی که مخالفند و احساساتشان جریحه دار شده می توانند با ساز ماندهی بچه های سینما و تلویزیون مازندران فیلم یا سریالی براساس سلیقه شان بسازند که بزرگی می گوید به جای نفرین بر تاریکی شمعی روشن کنید
پاسخ | گزارش به مدیر
-5 # Guest 1393-01-26 20:24
مازندرانی ها هیچ وقت مهمان نواز نبوده و نیستند.
پاسخ | گزارش به مدیر
+1 # انتهای معرفت 1393-01-27 21:13
متاسفم برای تمامی شما که هیچ جنبه نقدو بررسی محترمانه بدون توهین به همدیگر و کوچک کردن یکدیگر را ندارید. این نشانه کمبود دانش و عفت کلام در وجود شماست.
پاسخ | گزارش به مدیر

اضافه کردن نظر

1. لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2. "جویبارنیوز" از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
3. با درج رایانامه می توانید از منتشر شدن دیدگاه خود مطلع شوید. لازم به ذکر است، رایانامه شما مخفی خواهد ماند.

ایمیل مستقیم: info@jouybarnews.com *** شماره پیامک: 30 27 26 5000


به بالا